Typer av behandlingar

Pressoterapi

• Pressoterapi är en fysisk behandling som består av en neumatic dränering av ödem för att minska vätskeansamling, förbättra blodcirkulationen, utsöndrar toxiner och minska omkrets genom upprepade sammandragning-expansion som pumpar och tömmer luft gradvis i kammare från den distala till den proximala kroppen.

Fördelar med pressoterapi:

1. Ser till att musklerna slappnar av och minskar svullnaden och smärtan i kroppen

2. Minskar vätskeansamling

3. Förbättrar blodcirkulation och minskar inflammatoriska
    processer

4. Den minskar celluliter och tonar och förbättrar
    hudens spänstighet

Pressoterapi är rekommenderat till alla vuxna förutom gravida och patienter med
    hjärtsjukdomar.

Fysioterapibehandlig

• Består av terapeutiskt ultraljud, triggerpunktsbehandling och TENS-apparat.

Det terapeutiska ultraljudet används för att förbättra blodflödet med syfte att reducera smärta, inflammation, muskelspändhet samt att underlätta läkningsprocessen.

Den enklaste metoden för permanent upplösning av spänning vid triggerpunkter (muskelknutte) är ischemiskt tryck, dvs ett konstant tryck (ca 30 sekunder) med en viss vinkel som tvingar muskeln att slappna av.

TENS står för Transkutan Elektrisk Nervstimulering och är en biverkningsfri behandling som bygger på stimulering med svaga elektriska strömmar. En batteridriven apparat överför via ledningar ström till plattor som sätts på kroppen. Metoden används vid både akuta och långvariga smärttillstånd och ger en smärtlindrande effekt.

Akupunktur/
Elektroakupunktur

• En alternativ terapeutisk modell som man använder för att behandla smärtsamma, kroniska/akuta besvär samt lindra symptom av olika sjukdomar.

Idrottsmedicin

• En vetenskaplig kunskap inom idrottsskador och behandlingsplan beroende på diagnosen/tillståndet.

Gånganalys sker på gångbandet genom att observera samt kartlägga alla ledernas rörelser under aktivitet med syfte att hitta orsaken till smärtan. Enligt resultatet upprättas en rehabiliteringsplan.

Mekanisk Diagnostik och Terapi (MDT)

• Forskning visar att 70-80 % av alla ryggbesvär kan identifieras och behandlas med MDT.

En metod som man genom upprepade rörelser kan identifiera, klassificera och behandla smärtsamma besvär i ryggen, nacken, lederna och lednära strukturer.